„Egyszer azt mondta nekem valaki, hogy írni veszélyes, mert nincs rá garancia, hogy a szavaidat ugyanolyan hangulatban olvassák majd, mint amilyenben leírtad őket.”

/Jojo Moyes – Az utolsó szerelmes levél/



2016. október 23., vasárnap

Okváth Anna - Szonáta ​gordonkára és kávédarálóra


Okváth Anna a Más állapotokkal már elvarázsolta a Blogturné Klub tagjait, most pedig legújabb könyva, a Szonáta gordonkára és kávédarálóra indul 3 állomásos turnéra.

Tarts velünk és Zsinivel! Add át magad a zenének!
És ha ügyes vagy, még a könyv egy példányát is megnyerheted.

KÖNYV ADATAI
Kiadó: Könyvmolyképző
Megjelenés: 2016. október 18.
Erdetei megjelenés: -
Oldalszám: 336
Fordította: -
ISBN: 9789633997598




Játszottak már az érzelmeid bűvös húrjain? 

Zsini fiatal, bohém lány, akinek mindene a csellózás. 
Eltökélten be akar kerülni a Zeneakadémiára, de a sors különös mentort ad mellé. A férfi csupa rejtély, ellentmondás, undokság, olyasvalaki, akibe nem ajánlott beleszeretni. 
Zsininek persze sikerül. De vajon tényleg ő az igazi? Vagy ez a szerelem csupán délibáb?
Lehet, hogy tökéletes muzsikát nem a pontosság, hanem maga a szenvedély ad?
Zsini keresi önmagát, az őszinte dallamokat, és az igazi, elsöprő szerelmet.
Az élmények örvényében hűséges társa egy háromszáz éves cselló, egy gyerekkori barát, egy szálkás szőrű tacskó és a bosszúvágy, hogy a családját elhagyó apjának egyszer beolvashasson.
Történet, melyben mindenki magára ismerhet, aki valaha remélt, álmodott és csalódott, de mert újrakezdeni. 

Lenyűgöző regény szenvedélyről és zenéről.
Add át magad a dallamának!



Ami elsőre megfogott ebben a könyvben, az a találó és kreatív címe volt. Szonáta gordonkára és kávédarálóra. Egy romantikus történet, ami (komoly) zenével van fűszerezve, úgy gondoltam, ez nálam csak befutó lehet. Okváth Annától egyébként ez volt az első könyvem, a stílusát nem ismertem, így konkrétan nem tudtam, hogy mire számíthatok. 



A fülszöveg egyébként kicsit becsapós: legalábbis számomra, mert én a leírtak alapján egy könnyedebb történetre számítottam. De kezdjük az elején. A regény rögtön egy nehéz eseménnyel indít, Zsini elmeséli nekünk, hogy nemrég halt meg édesanyja, és mivel apját sosem ismerte, bácsikájához költözik Siófokra. A könyv első része itt játszódik. Az már az elején látszódik, hogy Zsininek mindene a zene, a csellózás, azonban itt még nem derül ki, hogy mire képes igazán, nem tudja kifejezni érzéseit a zenén keresztül. Miután ráébred, hogy imádott hangszere bűvölését magasabb szintre szeretné emelni, legjobb barátja (és titkos szerelme), Szilárd azt javasolja, hogy menjen el egy ismerőséhez órákat venni. Innentől kezdve aztán még jobban feje tetejére áll amúgy is kusza élete. Michele ugyanis nem mindennapi tanár: első látásra kegyetlen, aki kemény módszerekkel tanítja őt, viszont remek művész, így a lány egyszerre fél és remegve várja a következő órát vele. Az sem elfelejtendő, hogy Michele mindemellett rendkívül vonzó és érzékeny is, ami természetesen Zsininek is feltűnik, és így lehet az, hogy a két zenész lassacskán, de egymásba szeret. Zsini már az első perctől tudja, hogy kapcsolatuk nem fog jól végződni, egyrészt a korkülönbség miatt (Zsini itt még csak gimnáziumba jár), másrészt a férfinak van egy titka, amit szülőföldjéről, Olaszországból hozott magával.



Zsini élettörténetén tehát már az első perctől kezdve látszódik, hogy nem mindennapi. Hosszú és nehéz utat kell bejárnia, miközben rengeteg veszteség éri őt, mindezt pedig első és nagy szerelme nélkül kell túlélnie. Az évek azonban nagyon jót tesznek neki, hiszen egyrészt sokat érik ez idő alatt, másrészt pedig a fájdalmát felhasználva és eljátszva sikeres gordonkaművész válik belőle. A sok veszteség mellett azért kapunk új szereplőket is, amin hol megrökönyödtem, hol meglepődtem, de az biztos, hogy hozzájárultak, ahhoz, hogy a lány az legyen, aki.

Ahogy mondtam nem ismertem korábban az írónőt, így először meglepődtem a stílusán: ami rögtön feltűnt, hogy kevés a párbeszéd, helyette Zsini belső gondolataira helyezte a hangsúlyt. Aztán rájöttem, hogy ez igazából nem baj, hiszen Zsini karaktere a könyv sikere. A vívódásai, a fájdalma, ami valós volt, nem az a hisztizős lány, akitől az ember falra mászik, hanem a csöndben tűrő. A megközelíthetetlen és titokzatos fajta, legalábbis az újak számára, mert mi természetesen ismerjük a viselkedésének okait. Éppen ezért lehetetlen őt elítélni, még akkor is, ha néha olyan döntéseket hozott, ami miatt, ha nem ismerném a történetét, biztos, hogy megtettem volna. Ami szintén tetszett, hogy egy-egy apró elejtett mondatban Zsini többször előreutalt arra, hogy mi lesz a jövőben. Így fokozva az izgalmat, a hangulatot, ami egyébként is rabul ejt. 

Az írónő
Ami még a regény/az írónő erőssége, ahogy az idővel bánik. A könyv nem annyira hosszú (336 oldal), mégis úgy éreztem a végére, mintha Zsini egy idősebb hölgy lenne, aki visszatekint a múltjába: talán ez azért lehetett így, mert a lány túl sok mindenen ment keresztül ilyen fiatalon. Persze a történet évek alatt pereg le előttünk, de korántsem olyan hosszan, mint ahogyan én éreztem: az eltelt idő alatt végigkövethetjük, ahogy Zsini egy kifejletlen, de már sokat megélt kamaszból érett nővé válik. Nagyon jól egyensúlyoz az idővel: egy-egy fontosnak ítélt eseményt részletesen ír le, majd pedig hónapok elteltét két-három mondatba belesűrítve. Mindezt úgy, hogy ne legyen zavaró.

A könyv egy olyan lányról szólt tehát, aki túl sok mindent élt már meg nagyon fiatalon, ráadásul veszteségei csak gyarapodnak az évek során. A továbblépését, a felejtéssel, a sötét démonaival való küzdelmét követhetjük nyomon, a lány hol a zenélésbe menekül, hol elzárkózik előle, de az biztos, hogy fontos szerepet kap életében. A hangszere iránti odaadását és féltését öröm volt olvasni. A kedvenc jeleneteim az olaszországiak voltak, ami talán furcsa lehet, mert nem azzal a személlyel élte meg, aki mindent jelentett számára. Mégis a panoráma, amit részletgazdag leírásoknak hála szinte magam előtt láttam a kisebb és nagyobb városokban, teljesen elvarázsolt. Ráadásul ebben az időszakban Zsini sokat tanult önmagáról, egyfajta megvilágosodást élt át, ami megváltoztatta az életéhez való hozzáállását. Ne feledkezzünk meg arról sem, hogy egy romantikus történetet ígértem, Michele fontos karakter a könyvben, még ha igazából nem is találkozhatunk vele a regény egy nagyobb részében. Az iránta érzett vágyakozás és reménysugallat végig ott motoszkált Zsini szívének egy rejtett zugában.

Értékelés: 5/5


Blogturné extra - az írónőről

Ahogy azt a bejegyzésben is írtam, korábban nem ismertem az írónőt, vagyis nyilván hallottam már róla, de egy könyvét sem olvastam. Így arra gondoltam, kicsit utánanézek, pontosan kiről van szó. Okváth Anna 1985-ben született Siófokon, ami a tanulmányait illeti, az ELTE kulturális antropológia-skandinavisztika (hűha!) szakpáron végzett. Jelenlegi könyvét megerősítő információ, hogy szeret zenélni és persze olvasni. Amikor elolvastam a könyvbemutatóról szóló bejegyzését, és megtudtam, hogy a bemutatót egy a tanárával közös csellóelődásással nyitották meg, számomra minden a helyére került. Egyébként két éve tanul csellózni, de gitározik is. A részletes beszámolót itt olvashatjátok. Végezetül pedig egy kis ráhangolódás a regényre: az írónő elmondása szerint nagyon szereti Vivaldit, akinek e-moll csellószonátája fontos szerepet kap könyvében is, így hát hallgassátok ti is.




NYEREMÉNYJÁTÉK

A turné minden állomásán találsz egy szót, ami titkot tartogat - a szóra kattintva ugyanis egy képet találsz, ami egy hangszert ábrázol. Nincs más dolgod, mint beírni, milyen hangszert találtál az egyes állomásokon, végül pedig plusz pontban is részesülsz, ha megírod, melyik állomás rejtette a címben is szereplő hangszert.



Figyelem! A sorsolásban azok vesznek részt, akik minden kérdésre helyesen válaszoltak, valamint felhívjuk a figyelmeteket, hogy a válasz elküldése után már nem áll módunkban manuálisan javítani rajta. A kiadó csak Magyarország területére postáz. A nyerteseket e-mailben értesítjük. Amennyiben 72 órán belül nem jelentkezik a szerencsés, újabb nyertest sorsolunk.





További állomások


10.20. Szembetűnő
10.23. Könyvvilág
10.26. Deszy könyvajánlója

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése