„Egyszer azt mondta nekem valaki, hogy írni veszélyes, mert nincs rá garancia, hogy a szavaidat ugyanolyan hangulatban olvassák majd, mint amilyenben leírtad őket.”

/Jojo Moyes – Az utolsó szerelmes levél/



2016. december 22., csütörtök

V. Kiss Orsolya - A ​herceg fekete lovon érkezett

Janka a csinos, 31 éves pincérnő leghőbb vágya, hogy belépjen életébe a nagy szerelem. Amikor megismerkedik Dáviddal, a híres énekessel, úgy érzi, benne megtalálta azt, akit mindig is keresett. Kapcsolatuk mégsem alakul felhőtlenül, bármilyen szenvedélyesen szerelmes is a popsztárba. Ahogy egyre jobban megismeri Dávidot, kiderül a férfi sötét oldala. Janka azonban nem tud tőle elszakadni…
A könyv arra keresi a választ, hogy milyen egy bántalmazó férfi és egy bántalmazói kapcsolat. Hogyan lehet egy ilyen kapcsolaton túljutni és önmagunkra találni annak ellenére, hogy képtelennek érezzük magunkat az elszakadásra? Hogyan lehet egy fájdalmas kapcsolaton túl is újra boldognak lenni?




Az Ad Librum kiadó gondozásában jelent meg idén A herceg fekete lovon érkezett c. könyv. Őszintén szólva egy picit féltem tőle, mert - ahogy a fülszöveg is ígéri - egy bántalmazó kapcsolat áll a történet középpontjában. V. Kiss Orsolya nevét egyébként eddig még nem hallottam, így nem tudtam, mire számítsak. Mint kiderült nem kellett volna aggódnom, mert jól ír, a könyv nagyon olvasmányos, gördülékeny, jól lehet vele haladni, ráadásul a történet is érdekes és figyelemfelkeltő, hamar beszippant.
A történetet Janka gondolatain keresztül ismerjük meg. Az egyedülálló lány pincérként dolgozik egy étteremben, nagyjából elégedett életével, hiszen van munkája, remek barátai, és anyukájával is jó kapocslatot ápol. Egy dolog hiányzik csak az életéből, egy pasi. A lány eddigi kapcsolatai kudarcba fúltak, most viszont már úgy érzi, készen áll egy új szerelemre. Viszonylag hamar megismerkedik a híres énekessel, Dáviddal. Habár az első benyomása nem éppen pozitív a férfiről, a lány mégis hamar megkedveli őt, a határozott, jóképű, izmos és tehetős férfit. Hát igen, az már rég gyanús, ha valaki ennyire tökéletes. Szinte egyik pillanatról a másikra belehabarodik a férfibe, és nem veszi észre az árulkodó jeleket - ami nekem, a kívülálló, az olvasó számára teljesen egyértelmű -, hogy valami nem stimmel vele. Ritkán szoktam ilyet írni jóképű főszereplő férfiakról, de nekem már az első pillanattól kezdve unszimpatikus volt Dávid. A nagyképűsége, az, hogy napokig nem jelentkezik, de utána minden zokszó nélkül elvárja, hogy Janka a lábai előtt heverjen, a túlzott magabiztossága, az hogy a lány bármit tesz, egy dicséret vagy egy kedves szó még véletlenül sem hagyja el a száját. Ez már eleve visszataszító volt számomra, és ami utána jött, csak hab volt azon a bizonyos tortán.
Ami nagyon megfogott a könyvben, az Janka érzéseinek, lelkivilágának leírása volt. Az igazat megvallva a könyv első felében haragudtam rá: a naivságára, arra, ahogy alárendelte önmagát és más kapcsolatait Dávidnak, szinte szó nélkül tűrt mindent tőle. Aztán a könyv második felében, amikor Janka elkezd járni Kálához, a terapeutához, már teljesen más megvilágításban láttam az egészet. Nagyon jól érzékelteti vele és az olvasóival is az okokat, a bántalmazó tulajdonságait és eszközeit, és azt, hogy hogyan de legfőképpen miért viseli ezt el ezt egy bizonyos embertípus, amilyen Janka is.

,,Ilyenkor tudta, hogy Dávid az a herceg, aki fekete lovon érkezik. Hercegnek adja ki magát, aki azért jött, hogy megmentse a nőt, de valójában nem az, akinek mondja magát, nincsen semmilyen előkelő rangja. A fekete lova sötét lelkének kivetülése. Ő maga is fekete, kívülről-belülről, de a lelkében lakozó gonoszságot remekül álcázza mindenféle csillogó-villogó ruhával. A leendő áldozatát ezzel szédíti  meg, de jaj, annak a nőnek, aki felül mögé a lóra! A választottját elrabolja, és szolgasorba kényszeríti." 

Én mindig félek a rövid könyvektől, mert ilyenkor attól tartok, hogy nincs eléggé kidolgozva az adott történet. Sajnos most is ezt éreztem, mert hiába volt egy remek alapsztori, sokszor, főként az elején nagyon gyorsan alakultak a történtek. Olvastam volna még egy kicsit részletesebben azt, hogy miként változik meg Dávid, hogyan tör elő belőle a valódi énje, úgy éreztem, hogy a kapcsolatuk elején elég hamar túlléptünk, így nem igazán tudtam megismerni őt.
A könyv tehát egy súlyos témát, a bántalmazást dolgozza fel, ráadásul ahogy a legtöbb eseteben, úgy itt sem csak testi, hanem lelki bántalmazásról is szó van. Az eleje egészen könnyed, aztán amikor Dávid fekete lovaggá változik, akkor megváltozik a hangulata. Emellett pedig még egy fontos üzenete van a könyvnek, mégpedig, hogy szeressük önmagunkat, és ne függjünk a partnerünktől, hinni kell benne, hogy egyedül is boldogulunk, és ha ez megvan, akkor mások is elhiszik majd. 
Ahogy azt említettem, szívesen olvastam volna még a könyvet, mert az írónő stílusa nagyon tetszett, csak sajnos így sok helyen nem volt kidolgozott. Ettől függetlenül a történet megfogott, Janka érzelmi utazása pedig egyenesen lenyűgözött. Bátran ajánlom mindenkinek!

Értékelés: 5/4

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése